Ślub w plenerze to obecnie bardzo popularne rozwiązanie w Polsce. Ma wiele zalet – pozwala na zorganizowanie uroczystości w pięknym i romantycznym otoczeniu, daje większą wolność w kwestii wyboru miejsca i czasu, a także umożliwia spędzenie czasu na świeżym powietrzu w gronie najbliższych. Jednakże przed podjęciem decyzji o organizacji ślubu w plenerze, warto zastanowić się, jakie są koszty i jakie warunki trzeba spełnić, by uroczystość odbyła się legalnie i bezproblemowo.
Ślub konkordatowy czy cywilny?
Pierwszym krokiem jest wybór formy ślubu. W Polsce można wziąć ślub w formie konkordatowej, czyli kościelnej, lub cywilnej. Oba sposoby są równoprawne i wiążą się z innymi kosztami i wymaganiami.
Ślub konkordatowy
- wymaga spełnienia określonych warunków, takich jak:
- przynależność do Kościoła Katolickiego,
- aktualne sakramenty święte (chrzest, bierzmowanie i spowiedź święta),
- przedstawienie aktu urodzenia, dowodu osobistego oraz zaświadczenia o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego,
- uzyskanie zgody na ślub od proboszcza parafii, w której ma odbyć się uroczystość,
- obecność księdza, który przeprowadzi ceremonię.
Koszty związane z organizacją ślubu konkordatowego mogą różnić się w zależności od parafii. W niektórych miejscach należy uiścić opłatę za wynajem kościoła, a także za usługi organisty i kościelnego. Warto doliczyć do tego koszt kursu przedmałżeńskiego, który kosztuje około 150-200 złotych od osoby.
Co jednak w przypadku, kiedy marzy nam się organizacja ślubu konkordatowego w plenerze? Tu sprawy znacznie się komplikują. Co mówi o tym prawo kanoniczne?
Kan. 1115 Małżeństwa winny być zawierane w parafii, gdzie przynajmniej jedno z nupturientów (narzeczonych) posiada stałe albo tymczasowe zamieszkanie lub miesięczny pobyt (…) Za zezwoleniem własnego ordynariusza (biskupa) albo własnego proboszcza, wolno małżeństwo zawrzeć gdzie indziej (czyt. w innej parafii).
Kan. 1118 Małżeństwo pomiędzy katolikami lub między strona katolicką i niekatolicką ochrzczoną, winno być zawierane w kościele parafialnym; w innym kościele lub kaplicy może być zawierane za zezwoleniem ordynariusza miejsca (biskupa) lub proboszcza.
Miejscowy ordynariusz (biskup) może zezwolić na zawarcie małżeństwa w innym odpowiednim miejscu. Małżeństwo pomiędzy stroną katolicką i stroną nieochrzczoną może być zawarte w kościele lub innym odpowiednim miejscu.
Wynika z tego, że do zorganizowania ślubu konkordatowego poza kościołem potrzeba jest zgoda biskupa lub proboszcza. Powinniście więc wystosować odpowiedni wniosek. W nim przedstawcie mocne argumenty za tym, że zorganizowanie naszego ślubu w miejscu innym niż kościół miejscu jest uzasadnione. Uwzględnijcie w swoich przygotowaniach fakt, że na odpowiedź możecie czekać nawet kilkanaście miesięcy i bardzo ciężko przewidzieć jaka będzie decyzja.
Pamiętajcie też, że ślub zawsze powinien odbyć się w miejscu uświęconym. Nie ma więc mowy o organizacji ślubu na polanie, w szczerym polu lub ogrodzie. Najczęściej spotykanym miejscem uświęconym w naszym kraju są kapliczki i to w ich pobliżu powinniście planować ewentualną ceremonię.
Jak widzicie ślub konkordatowy w plenerze jest nie lada wyzwaniem dla przyszłych nowożeńców. Możecie poświęcić wiele czasu i energii na próbę jego organizacji, nie mając wcale pewności, że uzyskacie przychylność władz kościelnych.
Ślub cywilny
jest bardziej elastyczny pod względem miejsca i czasu. Może być przeprowadzony w urzędzie stanu cywilnego lub w dowolnym miejscu, o ile został spełniony szereg wymagań formalnych. Warunki organizacji ślubu cywilnego to:
Posiadanie ważnych dokumentów tożsamości (aktu urodzenia oraz dowodu osobistego).
Złożenie wniosku o zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego.
W przypadku organizacji ślubu w innym miejscu, niż urząd stanu cywilnego, konieczne jest uzyskanie zgody na uroczystość od władz miejscowych.
Koszt organizacji ślubu cywilnego zależy przede wszystkim od wybranego miejsca. W urzędzie stanu cywilnego koszt ślubu wynosi około 100 złotych, ale jeśli chodzi o organizację ślubu w plenerze, to należy pamiętać o dodatkowych kosztach. W większości urzędów koszt organizacji ślubu poza Urzędem Stanu Cywilnego wynosi 1000zł.
Jakie warunki muszą być spełnione?
Organizacja ślubu w plenerze wymaga spełnienia kilku formalnych wymagań, aby uroczystość była legalna i bezproblemowa. Przede wszystkim należy pamiętać o konieczności uzyskania zgody od władz miejscowych, w przypadku organizacji ślubu w parku czy na plaży. Zwykle władze te wymagają podpisania umowy, określenia terminu i godzin, w których uroczystość będzie się odbywać, oraz uiszczenia opłaty za wynajem miejsca.
Niezależnie od tego, czy będzie to ślub cywilny czy konkordatowy, to w wariancie plenerowym będzie wymagał od Was większego zaangażowania i większych kosztów takich jak:
- krzesła dla gości,
- namiot na wypadek deszczu,
- dodatkowe dekoracje,
- stół/ołtarz,
- dostęp do prądu i wody,
- sanitariat,
- nagłośnienie
Pamiętajcie również pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia OC na wypadek szkód, jakie mogą zostać wyrządzone podczas uroczystości. Nie jest to polisa obowiązkowa, jednak biorąc pod uwagę niewielkie koszty w porównaniu do całego budżetu uroczystości, sugerujemy mieć to na uwadze. W przypadku organizacji ślubu w prywatnej posiadłości, to para młoda musi sama wykupić takie ubezpieczenie.
Organizacja ślubu w plenerze to piękne i romantyczne rozwiązanie, które cieszy się coraz większą popularnością w Polsce. Przed podjęciem decyzji o organizacji takiej uroczystości, warto jednak dokładnie zapoznać się z wymaganiami formalnymi i kosztami związanymi z wyborem formy ślubu – konkordatowej czy cywilnej. Na chwilę obecną dużo prostsza wydaje się organizacja ślubu cywilnego. Przy odpowiedniej determinacji i podejściu możliwe jest też zorganizowanie w plenerze ślubu konkordatowego. Jednakże po spełnieniu tych wymagań, para młoda może cieszyć się niezapomnianą uroczystością w pięknej scenerii i w gronie najbliższych.
Zachęcamy Was do przeczytania również artykułu na temat wesela w plenerze.